Az utcaművészet az államilag, önkormányzatilag támogatott és ellenőrzött köztéri művészet egyik „alfaja”, azon kreatív gyakorlatok és jelenségek gyűjtőfogalma, gerillaművészeti zsánere, amelyekben az utca(i tér), az utcaművészet hely(szín)e (street art site) általában illegálisan funkcionál a művészeti alkotás alapanyagaként, helyszíneként, platformjaként. Az utcaművészet produktuma az utcaművészeti alkotás (street art piece/work), amely lehet képzőművészeti alkotás (pl. Lock On szobor), graffiti, önmagában performatív utcaművészeti esemény (street art happening), utcaművészeti kezdeményezés (street art initiative), utcaszínház (street theatre) stb. A street art elterjedése általánosan az 1990-es évekre tehető, ekkor még az ellenkulturális, illegálisan készült munkák voltak többségben, mára azonban a műfaj képzőművészeti értéke jelentősen nőtt, így jelenleg inkább a városszépítési vagy hirdetési szándékkal, felkérésre készített munkák (általában murálok) jelenléte dominál. Ezek egyszerre tölthetnek be tudatbefolyásoló, figyelemfelhívó, hangulatkeltő és dekoratív funkciót. Lásd még performativitás.
A budapesti street art művész, 0036mark munkáiban magyar rajzfilmek ikonikus figuráit (ebben az esetben Gombóc Artúrt) kapcsolja össze ismert márkák karaktereivel (itt a Nestlé világvezető élelmiszeripari vállalat 1965 óta köztudatban lévő Quicky nyuszijával), emblémáival vagy produktumaival, ellenhirdetésként fogalmazva meg egyfajta játékos kapitalizmuskritikát. (Fotó: Ozsváth Eszter)
A graffiti egyik kedvelt, gyakorta legális megbízatásban kivitelezve az utcaművészetbe emelt zsánere a murál, amelyet általában egyaránt használnak nagyobb demográfiai csoportok megszólítására, hirdetésre és városszépítésre. A képen látható falfestmény egy debreceni háziorvosi rendelő szolgáltatásaira hívja fel a helyiek figyelmét. (Fotó: Ozsváth Eszter)
A képen utcaművészeti zsánerek „keveredése” látható, két kolozsvári utcaművészeti alkotó munkáinak az egymás mellé helyezésében: a „klasszikusabb”, festékszóróval kivitelezett graffiti fölött egy paste-up munka látható. (Fotó: Ozsváth Eszter)
„Vandal by nature – artist by work”, vagyis természetében vandál, munkájában művész, állítja az utcaművészeti önreflexivitással kivitelezett stencilfelirat, amelyet festékszórózott szív foglal keretbe. (Fotó: Ozsváth Eszter)
A budapesti street art művész, 0036mark munkáiban magyar rajzfilmek ikonikus figuráit (ebben az esetben Gombóc Artúrt) kapcsolja össze ismert márkák karaktereivel (itt a Nestlé világvezető élelmiszeripari vállalat 1965 óta köztudatban lévő Quicky nyuszijával), emblémáival vagy produktumaival, ellenhirdetésként fogalmazva meg egyfajta játékos kapitalizmuskritikát. (Fotó: Ozsváth Eszter)
A graffiti egyik kedvelt, gyakorta legális megbízatásban kivitelezve az utcaművészetbe emelt zsánere a murál, amelyet általában egyaránt használnak nagyobb demográfiai csoportok megszólítására, hirdetésre és városszépítésre. A képen látható falfestmény egy debreceni háziorvosi rendelő szolgáltatásaira hívja fel a helyiek figyelmét. (Fotó: Ozsváth Eszter)
A képen utcaművészeti zsánerek „keveredése” látható, két kolozsvári utcaművészeti alkotó munkáinak az egymás mellé helyezésében: a „klasszikusabb”, festékszóróval kivitelezett graffiti fölött egy paste-up munka látható. (Fotó: Ozsváth Eszter)
„Vandal by nature – artist by work”, vagyis természetében vandál, munkájában művész, állítja az utcaművészeti önreflexivitással kivitelezett stencilfelirat, amelyet festékszórózott szív foglal keretbe. (Fotó: Ozsváth Eszter)