Új mítosszal való azonosulás

A kultúra krízispillanataiban (háború, gazdasági csőd stb.) a közönség szenved a régi értékek elvesztésétől, és arra vágyik, hogy ezeket pótolják. Ilyen esetekben bontakozhat ki egy olyan mozgalom, amely a társadalmi kérdésekre megoldást, vonzó, új látásmódot, víziót kínál. A mozgalom élén többnyire egy karizmatikus vezér áll, aki képes szavakba önteni, amit a nép érez és gondol. A 20. században több olyan politikai vezető jelent meg, aki mestere volt a tömegkommunikációnak: Lenin, Hitler, Mussolini, Churchill, Roosevelt, Kennedy, Castro stb. Az azonosulás itt többnyire érzelmi síkon zajlik, illetve az új mítosz körül kristályosodik ki: például osztály nélküli társadalom, függetlenség, demokrácia stb.

Lásd még játékos azonosulás, esztétikai azonosulás, azonosulás más kultúrával, lélektani azonosulás.

Scroll to Top