Az állam- és kormányfők, illetve a szupranacionális és nem kormányzati szervezetek (NGO-k) képviselőinek a diplomáciai vagy nyilvános diplomáciai célú Twitter-használatát, mikroblogolását jelző tevékenység. A mikroblog változatos szerepet tölt be a diplomáciai kommunikációban: az országok közötti kétoldalú együttműködések bejelentésétől kezdve a szűkszavú eszmecseréken át a konfrontáció irányába mutató célzásokig és nyílt retorikai kardcsörtetésig rendszeresen használják, hogy közvetlenül – tehát a hagyományos médiát megkerülve – tájékoztassák a nyilvánosságot (állampolgárokat, újságírókat stb.) a diplomáciai kapcsolatok alakulásáról (lásd bővebben: Tóth, 2022).
A kifejezés írásban először a Burson-Marsteller nevű kommunikációs vállalat által 2011-ben – kizárólag online – kiadott tanulmányban jelent meg, méghozzá egy időben a Twiplomacy nevű kutatócsoport megalakulásával. Számos jel utal azonban arra, hogy a „Twitter” és a „diplomácia” szavak alkotta összetételt először az amerikai vállalat akkori vezérigazgatója, a svájci származású Matthias Lüfkens használta a 2011 januárjában megrendezett davosi Világgazdasági Fórum egy zárt körű panelbeszélgetésén, méghozzá a világ legbefolyásosabb vezetői és kommunikációs szakemberei társaságában. A Burson-Marsteller végül 2018-ban összeolvadt a Cohn & Wolfe nevű leányvállalattal – a Twiplomacy kutatócsoport ugyanakkor azóta is a Burson Cohn & Wolfe néven tovább élő vállalat tulajdona maradt. A csoport 2011 óta állandó jelleggel közzéteszi éves jelentését a világ vezető politikusainak, illetve a legfontosabb nemzetközi szervezeteknek a Twitter-kommunikációjára vonatkozóan, munkájukat pedig továbbra is Matthias Lüfkens irányítja.
A twiplomáciának négy kategóriája különböztethető meg (Tóth, 2022, 112–113):
- Tiszta twiplomácia (pure twiplomacy): amikor a nemzetállamok képviselői egy akut konfliktus irányába mutató vagy egy már meglévő konfliktusos szituációban a hagyományos diplomácia „lassan őrlő” csatornái helyett a nemzetközi kapcsolatok ápolására és a konfliktusok tárgyalásos megoldására irányuló deeszkalációs szándékukat juttatják kifejezésre egy adott tweettel.
 - Reprezentáló twiplomácia (representative twiplomacy): amikor egy adott tweet kizárólagosan a (mediatizált) nyilvánosságnak az államügyekről, nemzetközi kapcsolatokról vagy az adott nemzetállamnak az egy adott üggyel kapcsolatos hivatalos álláspontjáról való informálását szolgálja.
 - Szórakoztató twiplomácia (entertaining twiplomacy): amikor a nemzetállamok képviselőinek semmilyen diplomáciai céljuk vagy motivációjuk nincs egy adott tweettel, az csupán a közönség szórakoztatását, valamint a gazdasági érdekek mentén működő (kattintásvadász) média tematizálását szolgálja, méghozzá sok esetben az énmegjelenítést és a benyomáskeltést (énmárka- és/vagy az országimázs-építés) eszközként használva.
 - Hazabeszélő twiplomácia (domestically motivated twiplomacy): amikor egy adott nemzetállam képviselőjének a tweetje látszólag egy másik nemzetállam vagy szupranacionális szervezet adott képviselőjének vagy képviselőinek van címezve, a valódi címzett azonban a hazai közönség, azaz a hazai (hagyományos) média és az adott politikus vagy diplomata hatalmát és pozícióját biztosító választópolgár.
 
