A szemkamerás vizsgálatok célja a médiavizsgálatok során választ adni arra, hogy a befogadó miként reagál a különféle vizuális tartalmakra, üzenetekre. A szemüvegre szerelt két kamera közül az egyik a látványt, a másik a szemmozgást rögzíti. A két adatsort a számítógép dolgozza fel, melynek során a szemmozgás által letapogatott felületek elszíneződnek, felrajzolva:
1) a befogadó figyelmének az útvonalait;
2) a kitüntetett figyelmet kapó részleteket;
3) az egyes részletekre jutó időt;
4) az egyes részletekhez való visszatéréseket;
5) az észlelési határon kívül eső területeket;
6) a befogadó hirdetéseket értelmező stratégiáját.
A szemkamerás vizsgálatok a nyomtatott hirdetések belső tördelésétől és tipográfiai kiemeléseitől kezdve a weblapok struktúrájának a kialakításán át a boltok árukínálatának a polcra való kihelyezéséig számos területen jelentenek segítséget a marketingszakembereknek. Lásd még blickfang, Z görbe.
