Személyes motiváció gerjesztése

A hatékony kommunikáció, meggyőzés vagy eladás egyik legfontosabb alapelve, hogy a befogadóban személyes érintettség alakuljon ki, amely aktív részvételre, cselekvésre ösztönzi. A személyes motiváció gerjesztése során az üzenet nem csupán általános információként hat, hanem az egyén saját helyzetére vonatkoztatva válik fontossá. Ezt a folyamatot tudatosan alkalmazott pszichológiai és kommunikációs eszközök segítik.

  1. Figyelemfelkeltés: rokonszenv, kíváncsiság, humor, izgalom, vetélkedés és más érzelmi tényezők bevonása.
  2. Személyes azonosulás: a befogadó magára ismer az üzenetben, saját élethelyzetére vonatkoztatja.
  3. Előnyök és hátrányok bemutatása: döntési helyzet megteremtése.
  4. Kizárás: annak a hangsúlyozása, hogy nincs jobb megoldás.
  5. Bizonyítás: az üzenet relevanciája és alkalmazhatósága a befogadó életében.

A személyes érintettség kialakításának a szabályai:

a) Az üzenet ismétlése a bevésődés érdekében.
b) Dramatizálás, érzelmi hatások fokozása.
c) Műfajok és zsánerek tudatos használata a célcsoport elvárásai szerint.
d) A közízlés figyelembevétele.
e) Az eset közügyként való bemutatása, ami által az egyéni érdeklődés társadalmi dimenziót kap.

Scroll to Top