A hatékony kommunikáció, meggyőzés vagy eladás egyik legfontosabb alapelve, hogy a befogadóban személyes érintettség alakuljon ki, amely aktív részvételre, cselekvésre ösztönzi. A személyes motiváció gerjesztése során az üzenet nem csupán általános információként hat, hanem az egyén saját helyzetére vonatkoztatva válik fontossá. Ezt a folyamatot tudatosan alkalmazott pszichológiai és kommunikációs eszközök segítik.
- Figyelemfelkeltés: rokonszenv, kíváncsiság, humor, izgalom, vetélkedés és más érzelmi tényezők bevonása.
- Személyes azonosulás: a befogadó magára ismer az üzenetben, saját élethelyzetére vonatkoztatja.
- Előnyök és hátrányok bemutatása: döntési helyzet megteremtése.
- Kizárás: annak a hangsúlyozása, hogy nincs jobb megoldás.
- Bizonyítás: az üzenet relevanciája és alkalmazhatósága a befogadó életében.
A személyes érintettség kialakításának a szabályai:
a) Az üzenet ismétlése a bevésődés érdekében.
b) Dramatizálás, érzelmi hatások fokozása.
c) Műfajok és zsánerek tudatos használata a célcsoport elvárásai szerint.
d) A közízlés figyelembevétele.
e) Az eset közügyként való bemutatása, ami által az egyéni érdeklődés társadalmi dimenziót kap.
