A second life egy internetalapú virtuális világ, amelyben a lakóknak nevezett felhasználók kiberreprezentációk, azaz mozgó avatarok képében szabadon alkotnak és alakítanak egy virtuális szociális hálózatot és környezetet, az ún. metaverzumot. E háromdimenziós digitális környezetben a felhasználók egy párhuzamos második életet élve (innen a név: second life), valós életükhöz hasonlóan élhetik a virtuális mindennapjaikat: egymással kapcsolatba léphetnek, ismeretségeket köthetnek, kommunikálhatnak, különböző egyéni és társas tevékenységekben vehetnek részt, virtuális tulajdont vásárolva vagy cserélve kereskedhetnek, építhetnek, alkothatnak, a világ felhasználók által alkotott virtuális javainak a legnagyobb gazdaságát létrehozva. A second life-ot gyakran online szerepjátékként, videójátékként szokták számontartani, de a gyártója elhatárolja ezen önfenntartó virtuális környezetet a játék műfajától, hiszen itt nincs meghatározott cél, nincsenek szintek, gyűjthető pontok, konfliktus, győztes és vesztes szerep. A second life virtuális világa immerzív hatással van a használókra, jelenleg több mint 36 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik világszerte. Lásd user-generated content.
