Rossz hírek (Bad news)

A rossz hírek a kereskedelmi médiában a fontos hírek szinonimája. A Bad news is good news” – a rossz hír a jó hír – a profitorientált média alaptézisére utal. A rossz hírek jellemzője, hogy minden esetben a meglepő, különös, rejtett várakozásoknak megfelelő, ugyanakkor a normális társadalmi működéstől való jelentős eltéréssel összefüggő híreket közöl, mert – a rossz hírek gyakorlatának a propagátorai szerint – ezzel biztosítható a komolyabb közösségi érdeklődés. A negatív hírek kiemelése egyben a pozitív hírekkel és a társadalom és a gazdaság normális működését jelző információk hírküszöb alá szorításával jár. Ez a kiszorító hatás azt eredményezi, hogy a kereskedelmi média hírfolyamában a szerkesztők sokszor nem a folyamatok alakulásának a kiegyensúlyozott, többoldalú bemutatását, hanem inkább a fejlemények meghökkentő elemeit kívánják előtérbe állítani. Mindig a meglepő, különös, rejtett várakozásoknak megfelelő, ugyanakkor a társadalmi normáktól jelentősen eltérő hír számíthat komolyabb érdeklődésre, ami egyúttal a normális működéssel együtt járó információk hírküszöb alatt maradásával jár. A rossz hírek dominanciáját eredményező, etikai szempontból igazságtalan szelektálás széles körben elterjedt gyakorlata arra is rámutat, hogy a hírműfajok nem a világ állapotát, hanem az abban történő változásokat hivatottak bemutatni. Lásd még bajtematika, kereskedelmi média.

Scroll to Top