Vágy villamosa
Átvitt értelemben használt kifejezés arra, amikor a materiális jelentés szimbolikus jelentéssé alakul. A rövid ujjú póló például mindaddig alsóruházatnak számított, ameddig Marlon Brando nem viselt ilyet egy filmjében.
Átvitt értelemben használt kifejezés arra, amikor a materiális jelentés szimbolikus jelentéssé alakul. A rövid ujjú póló például mindaddig alsóruházatnak számított, ameddig Marlon Brando nem viselt ilyet egy filmjében.
Az álságos beállítás manipulációi közé tartozó tudatos megtévesztés. Andreas Freund szerint azok a csapdába csalt szavak tartoznak ide, amelyek a „honosítás” révén manipulálják a valóságot.
Valóság honosítása Read Post »
A média által közvetített esemény az eredeti valóság tükrözését a saját eszközeivel valósítja meg, és a multiplikátorhatás révén annál sokkal szélesebb körben teszi ismertté, hasonlóan növelt hatást gyakorolva.
Valóság létrehozása (Reality constructing) Read Post »
A valósághajlítás másként: alternatív valósággyártás. A jelenség körébe tartozó mediális jelenségek: téves/hamis érvelés, hamis mítosz, legenda (urban legend), álhír, átverés, áldokumentum (közösségi hazugság), alternatív világok (valóságok).
Valósághajlítás, valóságmódosítás Read Post »
A racionális elméleti leíráshoz kapcsolódik McGuire valószínűségi modellje (1960), amely a következtetések igazságát törekszik leírni a formális szerkezet állításainak igazságvizsgálatával.
Valószínűségi modell Read Post »
A városi kommunikáció az urbánus közeg külső, nyilvános világának ember alkotta jelenségeiből sugárzó vizuális közlések (hirdetések, politikai tartalmú plakátok stb.), hatások, amelyek általában nem törnek be a magántulajdonban lévő épületek (építészeti) belső terébe.
Városi kommunikáció Read Post »
A saját, illetve a sajáthoz hasonló vélemények halmaza, amelyben az egyén él (az egyént a saját, vele azonos véleményen lévők veszik körül).
A véleményszabadság az emberek azon alkotmányos joga, amely szerint szabadon véleményt alkothatnak, nyilváníthatnak és terjeszthetnek, mindenekelőtt szóban, írásban és képeken, anélkül, hogy ebbe az állam vagy valamely szervezet beavatkozna.
A verseny a piacgazdaság alapfeltétele. Jelenléte arra utal, hogy az emberek valamit vitatnak. Működése akkor optimális, ha a gazdasági szereplők a keresletet és a kínálatot mindenfajta magán- vagy közjogi korlátozás nélkül érvényesítik.
Az újságírás és a politika kapcsolatát elemző modellvariáció; jellemzője a kihívás és a szembenállás. A versenymodell képviselői szerint a média folyamatosan politikai pozíció elérésére, illetve megtartására törekszik, negyedik hatalmi ágként sorakozik fel a hagyományos demokratikus intézmények között. A média ebbéli igyekezetében olyan pozíciókat kíván elfoglalni, amelyekkel korábban csak a politikum képviselői rendelkeztek.
A vertikális szöveg alakulásában az alapszöveg például egy tévéműsor, amelynek a kritikája, illetve a kritika ismertetése az újságban, folyóiratban, a rajongóknak küldött stb. a másodlagos szöveg. A harmadlagos szöveg a beszélgetés, amelyet a nézők folytatnak az adott programról. A műsor jelentése nem kizárólag a műsorban magában, hanem annak vertikális és horizontális elágazásaiban bontakozik ki.
A veteránok a ma használatos generációs felosztásban az első olyan nemzedék, amelynek a tagjai velünk együtt élnek. Születésüket nagyjából 1925–1945 közé teszik a generációkutatók, ők a nagyszülők–dédszülők generációja, építőknek vagy néma generációnak is szokás őket nevezni, hiszen a veteránok idős korban találkozhattak először az internettel, internetkiközösítettek, esetleg digitális bevándorlók, számukra a számítógép-használat és a digitális világ sokszor már önmagában is kihívást jelent.