A médianyelv a média speciális nyelvhasználata. Három típusa különböztethető meg:
1) belső nyelv – a szervezeten belül érvényesül;
2) külső nyelv – a nyilvánosság felé prezentál;
3) metanyelv – a média felett áll.
A három nyelvtípus együtt és egyidejűleg van jelen.
A médianyelv olyan szaknyelv, amelyet mindig meghatároz az adott médium, ahol megjelenik. A nyomtatott sajtó, az elektronikus médiumok más-más nyelvezetet használnak, de alapvető különbség mutatható ki a közszolgálati média és kereskedelmi média nyelvhasználata között is. Az újmédia térhódításának a hatására az ezredfordulótól kezdve a nyelvhasználat további változásai és új formái jelentek meg. Egyre nagyobb teret nyer a retorikai eszközökkel, nyelvi játékokkal és humorral kikényszerített érzelmi befolyásolás és a manipuláció. A kereskedelmi média hatására napjainkra a közszolgálati médiában is megjelent a hétköznapi nyelvezet, a talkshow-k nyelve. Ez a nyelvhasználat a műsort és a közönséget ugyan közelebb hozza egymáshoz, ugyanakkor a tapasztalatok szerint leszoktatja a közönséget a választékos nyelvhasználatról, és nyelvromláshoz vezet. Lásd még BBC English, kereskedelmi média nyelvhasználata.
