Kulturális termelés (Cultural production)

Kulturális produkció, létrehozatal. Pierre Bourdieu kulturális termelésről alkotott elmélete szerint ahhoz, hogy teljességében értelmezhető legyen egy műalkotás, szükségszerű megismernünk mind az adott mű keletkezésének a körülményeit, mind pedig a már elkészült produktum fogadtatását. Így magát a produktumot egyszerre értelmezhetjük autonóm és heteronóm princípiumok mentén, összefüggésben a kulturális anyagisággal és a kulturális reprodukcióval. Bourdieu a kulturális termelés szférájaként meghatároz egy olyan megosztott művészeti mezőt, mely két almezőre, a kulturális termelés almezőjére (sous-champ de production restreinte), illetve a kulturális javak nagyüzemi termelésének az almezőjére (sous-champ de grande production). A két almező elsősorban gazdasági és művészet- vagy médiafogyasztói „eredményesség” alapján választható szét, s erőviszonyaik kihatnak a művészeti mező, terület autonómiájára is. A kulturális termelés gyakran próbál teljesen függetlenedni a külső elvárásoktól, esztétikai-gazdasági értékektől, így a művek maguk teremtik meg közönségüket, befogadói körüket.

Scroll to Top