A motiváció vizsgálata annak az elfogadásán alapul, hogy az egyén a saját érdeklődésének megfelelően szabadon választ. A felismert érdeklődésre adnak válaszokat, sőt abban segítik a befogadókat, hogy minél inkább tudatában legyenek saját motivációiknak. Ebben a vonatkozásban a használat és kielégülés modell (Uses and Gratifications, U&G) szerint járnak el. A befogadó közeget „közönségként” tisztelik. A közönség ebben a mezőben olyan szociális csoport, amelynek saját értékei vannak, saját kultúráját követi, azaz a tagjai tartósan hasonló, esetleg azonos társadalmi réteghez vagy osztályhoz, politikai táborhoz, valláshoz, kultúrához, kisebbséghez stb. tartoznak, mindenesetre valamilyen strukturális vagy transzcendens szervezőerő összeköti őket. Ennél kisebb fokú lojalitás, hűség és ragaszkodás jellemzi azokat, akik csak azonos „jutalmat” keresnek (jutalomcsoportok). E csoportokat a közös érdeklődés köti össze, mint például az információkeresés, érzelmi síkon megjelenő vágyak stb. Még kisebb a kötődésük a „rajongóknak” (fans), akiket egy azonos műsor, például egy szappanopera iránti érdeklődés vagy azonos preferenciák kötnek egy személyhez, illetve csoporthoz.
