A 2003-as brit kommunikációs törvény értelmében közérdekvizsgálatot az Ofcom akkor alkalmaz, ha véleményt kell nyilvánítania a médiaipar területén végbemenő fúziókról. A közérdekvizsgálat vészfékként funkcionál a versenyjogi és a gazdasági vizsgálati szempontok mellett a véleménypluralizmus, a sokszínűség biztosítása, és társadalmi tényezők figyelembevétele érdekében. Alkalmazásának relevanciája abban áll, hogy elfogulatlan és szabványosított elvek alapján lehessen megítélni, az adott vállalati fúzió sérti-e a közérdeket, illetve a köz érdekében áll-e. Az Ofcom a közérdekvizsgálat során szabványosított szempontokat vesz figyelembe; tulajdonképpen ez maga a „plurality” vagy „public interest” teszt. A napilapokat érintő fúziók esetén a közérdek védelmében vizsgálják a teszt keretében:
1) a hírek valósághű és pontos megjelenítését az újságban;
2) teljesül-e a vélemények kifejezésének a szabadsága a fúzió által érintett újságokban;
3) teljesül-e a kifejtett vélemények megfelelő sokszínűségének a követelménye az Egyesült Királyság teljes napilappiacán, illetve annak egyes részeiben.
A műsorszolgáltatókat érintő, illetve a műsorszolgáltatók és napilapok közötti kereszttulajdonlást eredményező fúziók esetén a közérdek védelmében a következőket vizsgálják:
a) teljesül-e a plurális tájékoztatás követelménye;
b) teljesül-e az általánosan magas színvonalú tájékoztatás iránti szükséglet a műsorszolgáltatásban;
c) a médiahatóság elemzi a műsorszolgáltatás 2003-as törvény vonatkozó szakasza szerinti megfelelőségét. Például: a hírek pártatlanságának, a valósághű adatközlésnek, a méltányos viselkedésnek és a kiskorúak védelmének a biztosítását; egyes reklámozási tilalmak és követelmények, illetve a műsorszámok támogatási szabályainak a betartását; a hirdetők közötti diszkrimináció tilalmát; a bűnelkövetésre felhívó vagy azt bátorító műsorszámok tilalmát; a közönség magánszférájának a tiszteletben tartását, a tudatosan nem észlelhető manipulatív technikák alkalmazásának kerülését.
