Az újmédia, azon belül is elsősorban a közösségi média nyújtotta költségtakarékos kommunikációs csatornák új közösségszervező lehetőségeket, egyfajta interneten érvényesülő demokráciát teremtettek. A honlapok, chatoldalak, a közösségi média és az egyéb közösségformáló internetes lehetőségek kialakították – elsősorban a fiatalabb korosztályok számára – a hagyományos médiahasználat alternatíváját. Az internetgeneráció aktív korba lépve drasztikusan átrendezte – és folyamatosan átrendezi – a tájékoztatás korábbi meghatározó formáit, aminek egyik azonnali vesztesévé a nyomtatott sajtó vált. A folyamat hatással van a fiatalok interperszonális kapcsolataira és szabadidő-felhasználására is, amennyiben a személyes kapcsolatokat és a társas időtöltést egyre inkább az elmagányosodást erősítő, fizikális értelemben a társaktól, partnerektől távol végzett kommunikációs tevékenységek váltják fel. A kiberdemokrácia egyaránt nagy kihívás elé állítja az állami és a globális kereskedelmi média képviselőit. Az állam számára a közösségszervező technikák drasztikus változása és az individualizáció, a hagyományos médiapiac szereplői számára pedig az interneten forgalmazott közösségi üzenetek ingyenessége következtében széttöredező finanszírozási modell jelenti a legfőbb problémát.
