Kereskedelmi média nyelvhasználata

Wacha Imre magyar nyelvészprofesszor szerint a kereskedelmi média nyelvhasználatának jellemzője a kevés szökőzár, a tagmondatok gyakori lezárása az úgynevezett „biztonsági pont” hanglejtéssel. A kereskedelmi média nyelvhasználatában a beszédtempó, ritmus két fő formát mutat. A hírolvasók többsége gyors, gyakran hajszolt tempójú, az élőszóhoz közelítő beszédében igyekszik az élőbeszéd gondolkodásának a lüktetését követni olyan formában, hogy a közrezárt mondategységek, szószerkezetek kimondásának a tempója a többihez viszonyulva felgyorsul. A beszélők, felolvasók – hangsúlyozás, hanglejtés, tagolás segítségével – törekednek a szöveg nyelvtani szerkezetének az érzékeltetésére. Emellett gyakori az illogikus hangsúlyozás, az öncélúan melodizált hanglejtés. Ezek a jellemzők abból adódnak, hogy a kereskedelmi média hírolvasója, riportere a szöveget megpróbálja „feldobni”, „eladni”, kívülről rávitt hangi eszközökkel figyelemfelkeltővé tenni a tartalmat. Lásd még médianyelv.

Scroll to Top