Egy- és kétoldalú érvelés

Az értelemre ható üzenet megközelítésének egyik igen fontos irányát Hovland és munkatársai egy- és kétoldalú érvelésre vonatkozó megfigyelései jelentik. Amennyiben az üzenet kizárólag a vállalt álláspont mellett hoz érveket, egyoldalúnak, ha az álláspont ellen és a mellett is kinyilvánít érveket, akkor kétoldalúnak tekinthetjük. Hovland  arra jutott, hogy, amennyiben a befogadó eleve osztja az álláspontot, akkor az egyoldalú érvelés, ha azonban nem ért egyet az állásponttal, a kétoldalú érvelés hatásosabb. Jackson és Allen (1987), később Allen (1990) kutatásai ugyanakkor rávilágítottak arra, hogy igen nehéz meghatározni, mit jelent a kétoldalú érvelés, hiszen a fogalom több esetre is vonatkozhat:

1) amikor elismerjük az ellentmondó véleményt, de nem cáfoljuk (kétoldalú, nem cáfoló érvelés);

2) ha elfogadjuk az ellenkező álláspontot, és cáfoljuk is (kétoldalú, cáfoló érvelés).

E megkülönböztető alapvetés alapján folytatott vizsgálatok eredményeképpen kiderült, hogy a kétoldalú, cáfoló üzenetek meggyőzőbbek, mint az egyoldalúak, s az egyoldalú érvelések meggyőzőbbek, mint a kétoldalú, nem cáfoló argumentációk. Allen és a kollégái vizsgálták a hatáseltérés mértékét is, és arra jutottak, hogy a kétoldalú, cáfoló érvelés 20 százalékkal eredményesebb, mint az egyoldalú, míg a kétoldalú, nem cáfoló üzenetek 20 százalékkal kevésbé hatékonyak, mint az egyoldalúak. Hale, Thomas és Mongeau (1991) a kognitív válasz mérésével kimutatták, hogy a kétoldalú, cáfoló üzenetek kedvezőbb gondolatokat eredményeznek az üzenet ajánlásaival kapcsolatban, és ez az üzenet előnyösebb bírálatához vezet, így érve el nagyobb beállítódásváltozást. Lásd meggyőző üzenet, meggyőzés levezetéssel, valószínűségi modell.

Scroll to Top