Interszubjektív kommunikáció (Intersubjective communication)

Interperszonális, két vagy több szubjektum között létrejövő és a felek számára egyaránt hozzáférhető információcsere, amelyben akusztikus, vizuális, haptikus és olfaktorikus jelek egyidejűleg járulnak hozzá a jelentések megragadásának a lehetőségéhez. Maga a kommunikáció tere is lehet interszubjektív, melynek létrejöttét a virtuális terek megjelenése nehezíti ugyan az analóg szenzorikus jelek felbontásával (zavarásával, ferdítésével, manipulálhatóvá tevésével), mégis valamelyest szélesítve a kommunikáció terét. A fizikai jelenlét tehát nem minden esetben feltétele az interszubjektív kommunikációnak, bár a kommunikációs terek és lehetőségek növekedésével az immáron nem minden esetben emberi szubjektum újradefiniálásának a szükségessége is előtérbe került (pl. az egyre nagyobb jelentőséggel bíró mesterséges intelligencia esetében).

Scroll to Top