Azon nem mainstream médiaformák, amelyek a közszolgálati, a kereskedelmi és az intézményesített médiamodelleken kívül esve az alternatív (esetenként a közösségi) modellbe tartoznak. Gyakran ellenkulturális vagy underground médiának is nevezik. Az alternatív média produktumai elsősorban az alulreprezentált, marginalizált, hátrányos helyzetű társadalmi csoportokról és csoportoknak szólnak. Az alternatív médiába tartozhatnak olyan tradicionális, ám ez esetben nem (nagy)vállalati struktúrában működő platformok, mint a sajtó, a rádió, a televízió, illetve a film. Az újabb médiafelületek közül az alternatív média jelenségei elérhetők internetes oldalakon (direkt online térbe gyártott és medializált formában egyaránt), e-könyvekben, e-újságokban, valamint audiovizuális formában is. Egyéb művészetközeli, nem tradicionális médiaplatformja a graffiti, az utcaszínház, a rajongói magazinok, a közösségi hírlevelek, a vitaoldalak, a pamfletek vagy a brosúrák.
