Y generáció

Az Y generáció a ma használatos generációs felosztásban a negyedik olyan nemzedék, amelynek a tagjai velünk együtt élnek. Az X generációt követik. Nevezik őket millennialoknak (helyenként millenniumiaknak), illetve pejoratívabban Pán Péter- vagy bumeránggenerációnak is, hiszen a felnőttkoruk kedvezőtlen gazdasági környezete miatt jellemző rájuk az otthonról való kései elköltözés (vagy épp a tanulmányaik befejezését követő visszatérés a szülői házba), valamint a tradicionális felnőttséghez társított rituálék, így például a házasság elutasítása. Születésüket nagyjából 1980–1995 közé teszik a generációkutatók, ők a digitális nemzedék, az internetgeneráció első hulláma, szakmai és magánéletükben nap mint nap jelen van az internet. Globális alapélményeik közé tartoznak különféle terrortámadások, illetve a 2008-as gazdasági válság kockázatai, lokálisan pedig az EU-csatlakozás, melyekre válaszként az Y generációt bizonytalanság, szüntelen identitáskeresés jellemzi. A Századvég Kutatóközpont 2021-es, Magyarországra fókuszáló generációs felosztásában nagyjából a Y generációnak feleltethető meg a magyar társadalom mintegy 10 százalékát adó kiszabaduló generáció (1980–1984), valamint a 15 százalékot kitevő libikókageneráció (1985–1994). Az Y generáció hazai tagjainál megfigyelhetők a felsőoktatási expanzió és a magas társadalmi státusz jelei. Középosztálybeli identitással rendelkeznek, jövőorientáltak, apolitikusak (enyhén liberálisok, centristák), individualizmus, bizonytalan identitás és rugalmasság egyaránt jellemzi őket. Alapvetően inkább vallástalanok, de nyitottak a spiritualitásra. A korrupciót és a környezetszennyezést társadalmi problémaként kezelik. Médiaszempontból szinte digitális bennszülöttek, tudatosan tájékozódnak, érzékenyek az álhírekre. A hagyományos média mellett médiafogyasztásukban az online platformok dominálnak, előnyben részesítik a streamingszolgáltatásokat (pl. Netflix, Spotify, YouTube), ezekért szívesen fizetnek, akár egyszerre többért is, valamint aktívan jelen vannak a közösségi médiában (Facebook, Instagram, X (Twitter), TikTok). Fontos számukra az interaktív és személyre szabott tartalom (podcastek, blogok, influenszertartalmak stb.). Ők az első internetes amatőr tartalom-előállítók. Hazánkban a kiszabaduló generációra, tehát a korai Y generációsokra jellemző a viszonylag gyérebb kapcsolati háló (a fókusz a családon van), míg libikókagenerációba tartozókra, vagyis a kései Y generációsokra igaz, hogy nem érzéketlenek a genderkérdések iránt, viszonylag kiterjedt a kapcsolati hálójuk, ugyanakkor távolságok tartanak a náluk idősebbektől és fiatalabbaktól egyaránt. A közösségi médiában és a popkultúrában az Y generáció tagjain kívül kívül az őket felnevelő baby boomerek szokásai és életmódbeli preferenciái váltak leginkább mémmé. A Z generáció követi őket, a két nemzedék határán születetteket néha zillennialokként szokták emlegetni.

Scroll to Top