A „felhasználó” elnevezés az angol user szóból származik, amely eredetileg a számítástechnika valamely eszközét, rendszerét vagy programját (hardverét vagy szoftverét) használó egyénre utal. Az újmédia közegében azonban már nemcsak a befogadót, hanem a tevékeny résztvevőt is jelenti. A felhasználó aktív cselekvőként való megjelenése a digitális médiában látszólag minőségi változást jelez a klasszikus tömegmédiumok passzív befogadói pozíciójával szemben. Annak ellenére azonban, hogy az interaktivitás különböző szintjei elérhetővé váltak, és az egyéni tartalom kialakítása is lehetséges (pl. online „filmkölcsönzés”), elsősorban a tartalmi kínálat és a tartalomszolgáltatás technikai kötöttségei miatt egyelőre mégsem lehet az állampolgári kultúra formálódásának és a tájékozódás gyakorlatának a minőségi emelkedéséről beszélni. A digitális tartalomszolgáltatás elterjedésével egyelőre sokkal inkább a kiberbalkanizáció jelensége határozza meg a médiafogyasztási szokások alakulását. Lásd még prosumer, felhasználó által előállított tartalom.
